takaisin


Naurujooga

     

Naurujooga on menetelmä, jonka tarkoituksena on lisätä iloa, hyvinvointia ja energisyyttä elämään. Naurujoogassa nauretaan ja paljon. Se perustuu harjoituksiin, joissa nauretaan aluksi keinotekoisesti, mutta katsekontaktin ja ryhmähengen siivittämänä se muuttuu melkoiseksi naurunremakaksi. Emme siis tukeudu vähäistä iloa tuottaviin vitseihin, komediaan, huumorintajuun tai vahingoniloon, vaan nauru lähtee meistä itsestämme – omasta kehostamme, mielestämme ja arjen asioista. Menetelmää kutsutaan joogaksi, koska siinä vaikutuksiltaan tutkittuihin nauruharjoituksiin yhdistyy myös hengitysjoogan eli pranayaman hengitysharjoituksia.
  
Yleensä naurusessio kestää noin tunnin ja siihen kuuluu:

  • nauruharjoitukset
  • vapaan naurun osio (kutsutaan myös naurumeditaatioksi)
  • loppurentoutus

  
Naurujoogan vaikutukset

Naurussa saamme hengityksen kautta enemmän happea verenkiertoomme ja nauramisen kautta mielihyvähormoni endorfiinin eritys lisääntyy ja kortisoli- eli stressihormonin taso laskee. Lisäksi nauru aktivoi ja piristää ihmisen koko anatomiaa stimuloimalla sydäntä sekä verenkiertoa, laskemalla verenpainetta ja hieromalla sisäelimiä sekä ruoansulatusjärjestelmää. Näiden fysiologisten vaikutusten kautta kehomme rentoutuu, hyvänolontunne lisääntyy ja väsymys vähenee. Nauraminen voi täten auttaa moniin erilaisiin, päivittäistä toimintaamme ehkä haittaaviin tekijöihin kuten: niskakipuihin, vatsan jännitystiloihin, mielialamuutoksiin, unettomuuteen, agressiivisuuteen, keskittymiskyvyn puutteeseen jne. Naurujoogan avulla haetaan usein myös virkistystä ja vaihtelua arkeen ihan ilman syytäkin – nauramisen ilosta. Naurujooga ei ole terapiaa vaan positiivisten vaikutusten hakemista ilon ja naurun kautta.
 

Naurujoogan historiaa

Naurujooga -menetelmän on kehittänyt intialainen lääketieteen tohtori Madan Kataria, joka on vaimonsa Madhurin kanssa luennoinnut ja levittänyt naurujoogan saloja maailmalle vuodesta 1995 lähtien. Tuona vuonna Madan kirjoitti tieteellistä artikkelia naurun terveysvaikutuksista ja lähti hakemaan käytännön hyötyjä myös omaan elämäänsä. Alussa viidestä ihmisestä koostuneessa ja parissa päivässä kymmenkertaiseksi paisuneessa ryhmässä toiminta perustui aluksi yhdessä vitseille nauramiseen. Parin viikon jälkeen hyvien juttujen loppuessa Dr. Kataria joutui miettimään vaihtoehtoista tapaa aluksi hyvin toimineen klubinsa toiminnan jatkamiseksi. Varsinainen läpimurto oli hänen tutkimustyönsä löytö siitä, ettei kehomme erottele keinotekoista ja aitoa naurua – molemmat edistävät meissä samaa ”hyvän olon kemiaa”. Nyt nauruklubeja on yli 6000 noin 60 eri maassa.

   

LÄHDE:  Ylläoleva naurujoogan kuvaus on lainattu nauravanina.fi sivustolta: 

http://www.nauravanina.fi/mita_on_naurujooga.php


Lisää linkkejä naurujoogaan liittyen:  

http://www.laughteryoga.org/english

http://www.abc-of-yoga.com/info/laughter-yoga.asp