takaisin


HS: "Bostonin yliopiston tutkijoiden mukaan jooga on erityisen tehokas liikuntamuoto mielen rauhoittamiseen. Se kohottaa keskushermoston aminohappotasoja, joiden alhaisuus on yhteydessä ahdistukseen."
   

http://www.hs.fi/elama/a1430279664136

-----

Liikunta piristää, mutta jooga karkottaa ahdistusta erityisen tehokkaasti

Anna Tommola
Sigrid Olsson / Sigrid Olsson
  

1. Pienet harmit voi karistaa lenkkipolulle tai huuhdella uima-altaaseen. Liikunta todella kohottaa maassa olevaa mieltä, vahvisti kansainvälisen Cochrane-verkoston laaja tutkimuskatsaus vuonna 2013. Bostonin yliopiston tutkijoiden mukaan jooga on erityisen tehokas liikuntamuoto mielen rauhoittamiseen. Se kohottaa keskushermoston aminohappotasoja, joiden alhaisuus on yhteydessä ahdistukseen. 

    

2. Kun potuttaa, surettaa tai stressaa, kannattaa pirauttaa ystävälle tai jutella naapurin mummolle mukavia. Lyhyetkin sosiaaliset kontaktit parantavat mielialaa. Jo pelkästään rakkaiden ihmisten ajatteleminen tai heidän kuviensa katselu auttaa, havaittiin Cornellin yliopiston tutkimuksessa. 

   

3. Kehon helliminen lohduttaa ja piristää. Aistikokemusten ja ajattelun yhteyksiä tutkivat psykologit ovat havainneet, että fyysiset tuntemukset ohjaavat mielentilaa usein enemmän kuin ihminen tiedostaakaan. Mene siis kävelylle kevätaurinkoon. Muista välipala, sillä alhainen verensokeri tekee kärttyiseksi. Käy suihkussa, pukeudu mukaviin vaatteisiin, vaihda puhtaat, sileät lakanat ja nauti kuppi lämmintä teetä. 

   

4. Ikävät tunteet kuuluvat elämään. Jos kuitenkin huomaa toistuvasti jäävänsä jumiin tyhjänpäiväisiin ärsytyksiin, ajatuksia voi lempeästi suunnata siihen, mikä on hyvin. Kiitollisuus parantaa tutkitusti mieltä. Psykologi Martin Seligmanin tunnetussa kokeessa ihmiset saivat tehtäväkseen kirjoittaa ja viedä kiitoskirjeen jollekulle, jota eivät olleet aiemmin tulleet kiittäneeksi. Osallistujien onnellisuus kohosi merkittävästi.