takaisin


Iyengarjooga

 

Iyengarjoogassa on kolme erityistä piirrettä, jotka erottavat sen muista joogasuuntauksista. Ne ovat niin olennaisesti nivoutuneet toisiinsa, että parhaimman hyödyn harjoituksesta saa, kun nuo kolme ominaisuutta on huomioitu ohjauksessa.

Ensimmäinen piirre on jooga-asanoiden fyysinen tarkkuus ja anatomisesti tasapainoinen linjaus. Iyengarjoogaopettajat kiinnittävät paljon huomiota jalkaterien, käsien ja lantion sijaintiin sekä selkärangan, käsivarsien ja jalkojen linjaukseen. Linjaus tarkoittaa sitä, että nivelet ovat suotuisassa kulmassa toisiinsa nähden. Näin jooga-asanoista tulee turvallisia, ja yksilön tarpeet tulevat huomioon otetuiksi.

Toinen piirre on asanoiden järjestys. Iyengarjoogatunneilla on yleensä jokin teema tai ”punainen lanka”, jonka kautta harjoitusta lähestytään. Asentojen huolellinen tekotapa ja mietitty järjestys antavat harjoittelijalle ainutlaatuisen kokemuksen. Harkittu asanajärjestys auttaa joogaajaa ymmärtämään harjoituksen aiempaa syvällisemmin sekä löytämään uusia piirteitä itsestään ja kehostaan.

Kolmas piirre on ajoitus eli se, miten kauan jooga-asanoissa pysytään. Joogataipaleen alussa asanoissa ei olla kovin pitkään, mutta sama asento voidaan toistaa useamman kerran, jotta notkeus ja voima lisääntyisivät. Kestävyyden ja sisäisen voiman karttuessa asanoissa viivytään yhä pidempään, sillä pitkäkestoinen työskentely edistää asanasta saatavaa hyötyä.

Iyengarjoogan asanatyöskentelyyn liittyy myös neljäs olennainen piirre, ja se on apuvälineiden käyttö. Iyengar halusi joogan kaikkien ulottuville, ja hänen mielestään heikko fyysinen kunto, ikä tai sairaudet eivät saisi olla esteenä joogan harjoittamiselle. Hyvin usein iyengarjoogaa sovelletaankin terapeuttisiin tarkoituksiin.

Tyypillisiä apuvälineitä ovat seinä, palikat ja vyö. Niiden käyttö
• auttaa linjaamaan asanat tasapainoisesti,
• tukee niveliä ja luita,
• vähentää jännitystä lihaksissa,
• syventää ymmärrystä asanasta,
• antaa mahdollisuuden tehdä asanat, jos ikä, sairaus tai jäykkyys on esteenä.

Kuka on B.K.S. Iyengar?

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar syntyi vuonna 1918 pienessä Bellurin kylässä Intiassa. Hänen lapsuutensa ja nuoruusvuotensa olivat sairauden värittämät, mutta sisarensa aviomiehen, kuuluisan joogamestarin Kirshnamacharyan johdatuksella, hänen terveytensä alkoi parantua joogaharjoitusten ansiosta. Iyengar alkoi opettaa joogaa Punessa vuonna 1936, ja niistä ajoista lähtien hän on ollut intohimoinen joogan opiskelija, opettaja ja filosofi – guruji, kuten hänen oppilaansa ympäri maailmaa häntä mielellään kutsuvat. Iyengarin elämäntyö on kantanut hedelmää, ja mm. vuonna 2004 hänet valittiin yhdysvaltalaisessa Time-aikakauslehdessä yhdeksi maailman vaikutusvaltaisimmaksi henkilöksi.  B.K.S. Iyengar täytti 90 vuotta joulukuussa 2008. Hän harjoittaa ja opettaa jooga-asanoita ja pranayamaa (hengitysharjoituksia) yhä päivittäin tyttärensä Geetan ja poikansa Prashantin avustamana Puneen perustamassaan Ramamani Iyengar Yoga Institutessa.
 

LÄHDE:  Ylläoleva Iyengarjoogan kuvaus on lainattu iyengarjooga.fi sivuilta: 

http://www.iyengarjooga.fi/

Lisää linkkejä Iyengarjoogaan liittyen:

www.iyengaryoga.org

www.bksiyengar.com

http://www.abc-of-yoga.com/styles-of-yoga/iyengar-yoga.asp